A personal branding vagyis, ahogy magyarul hívjuk személyes márka vagy énmárka, egyre fontosabb fogalommá válik napjainkban. Ennek egyik oka a közösségi média megjelenése és egyre nagyobb térhódítása, valamint az a jelenség, hogy az idősebb generációval ellentétben a fiatalok nem egy munkahelyen szeretnének megöregedni.

Komoly szerepe van az elhelyezkedésben az informális úton szerzett információnak. A rejtett információk felkutatásának egyik leghatásosabb módja a személyes kapcsolatok mobilizálása

Minden ismerős potenciálisan információhordozó. Kölcsönösen és gyorsan tájékoztathatják egymást (adok-kapok alapon), hiszen bármikor hozzájuthat valamelyikük olyan hírhez, amely számára nem jelent segítséget, de társa ugyanezt felhasználhatja.

Általában igaz az, hogy álláskeresőként nem érdemes szűkítened a potenciális álláslehetőségek körét, sem az ismerősök, sem a munkáltatók tekintetében, mert az információs lánc akkor működik eredményesen, ha minél több aktív résztvevője van.

Tehát állásinformációnak kell tekintened minden olyan hírt, amely segítséget adhat egy állás megtalálásához. Például: Egy ismerősöd elmeséli, hogy munkatársának férje “multi-áruház” alkalmazottja, menedzser, akit a közeljövőben másik városba helyeznek át.

Információ: a férjjel együtt költözik a család, így a munkatárs állása rövidesen megüresedik, mely potenciális lehetőség számodra. Esetleg egy ajánlóra is szert tehetsz.

Az ismerősök közé tartoznak a rokonok, barátok, volt munkatársak, volt iskolatársak, osztály-, csoporttársak, tanfolyami társak, tanárok, szomszédok, sporttársak, hobbi társak, de még az olyan alkalmi ismerősök is, mint a fodrász, postás, útitárs a vonaton, stb.

A kapcsolatfelvételnél, a kapcsolat ápolásánál mindig fontos kiemelned, miért keresed meg őt. Mi az, amit feltétlenül tudnia kell rólad, mint álláskeresőről, milyen segítséget vársz tőle (csak információt és nem azt, hogy elhelyezzen téged!), illetve azt, hogyan történik a kapcsolattartás. Fontos az előzékenység, udvariasság, következetesség, aktivitás, valamint az az aranyszabály, miszerint a kapcsolatot mindig az tartja, akinek érdeke fűződik hozzá.